Aircraft Scatter - Lentokoneheijastus ja sen doppleri.

Keskustelua antenneista, radioista, yms. radioamatööritekniikasta

Aircraft Scatter - Lentokoneheijastus ja sen doppleri.

ViestiKirjoittaja OH7HJ » 21.12.2011 23:03

http://www.youtube.com/watch?v=Iouk8hLckj4

Näin hollantilaishamssin videon dopplerikokeesta 2m radiomajakan lentsikkakaiuilla, josta innostuin kokeilemaan sitä itsekin. Arto ehdotti Tuupovaarassa olevan 2 m radiomajakan OH7VHF käyttöä kokeiluun. Kokeiltaessa majakan kuulumista noin 10 - 11 km korkeudessa yli pyyhältävien reittikoneiden heijastusten kautta yllätti, että heijastuva radiomajakan kaiku oli SSB:llä tietsikan taajuusanalysaattoriohjelman avulla kuunneltuna helppo havaita ja erottaa suorasta sinkusta, lentokoneen nopeudesta johtuvan taajuussiirtymänsä eli dopplerin perusteella.

Lentokoneen nopeuden ollessa noin 850 km/h taajuussiirtymä oli 144 MHz bandilla heijastuksen alkaessa noin 200 Hz ylhäällä, ja siirtyi koneen lentäessä kuunteluasemaan nähden kyljittäin lähetysaseman taajuuden yli sitä matalammaksi. Kaiun heiketessä ja hävitessä se oli vastaavasti noin 200 Hz alhaalla lentokoneen etääntyessä. Taajuussiirtymän suuruus kasvaa kuuntelutaajuuden kasvaessa, sekä heijastavan lentsikan lähestymis- tai etääntymisnopeuden kasvaessa.

Toinen yllätys oli, että kaiku heijastui hyvin leveältä alueelta - saatoin seurata koneen kaikua antennia kääntämällä noin 120 asteen sektorissa. Kaiku siis ei rajoitu vain lähettimen ja vastaanottimen välisen suoran linjan tuntumaan, jossa lentokoneen siipien ja rungon alapinta periaatteessa toimii lähes ideaalisena 'radiopeilinä', vaan kone heijastaa hyvin paljon laajemmalle, myös etu- ja takasuuntaansa.


'AirScat'-qso hamssibandeilla?

Voisiko lentokoneskatteria käyttää sitten hamssikusoihin? Kyllä voisi hyvinkin. Kuso voisi tapahtua esimerkiksi siten, että asemat seuraavat 6 m tai 2 m tai 70 cm sovitulla jaksolla antenneillaan samaa lentokonetta netin 'lentsikkatutkan' avulla. CW:llä sinkun pitäisi kuulua jo melko helposti.

Kaiun voimakkuuden kasvaessa lentsikan lähestyessä voi workkia jo SSB:lläkin. Koneen ollessa lähimmillään molempia asemia voi kuso syntyä ainakin lyhytaikaisesti myös FM:llä.

Ympärisäteilevänkin antennin kanssa voi lentokaikukuso onnistua, ainakin jos toisella asemalla on suunta-antenni, ja jos molemmat pääsevät CW:lle.


BC-asemien kuuntelu lentsikkaheijastuksena?

DX-kuuntelija voi kokeilla myös BC- ja TV-asemien kuulumista lentokoneheijastuksen kautta. Nämä ovat tässä kokeessa käytettyä radiomajakkaa kiitollisempia kuunneltavia 'AirScat:in' kautta siksi, että ne lähettävät jatkuvalla kantoaallolla. Niiden lähetysteho on kokeen radiomajakkaan verrattuna hyvin suuri, joten ularadion tai TV-aseman lentokoneheijastuksen kuuntelun pitäisi onnistua ympärisäteilevälläkin antennilla.

Etenkin VHF- ja UHF-bandeilla lähettävät asemat ovat kiitollisia kuunneltavia. Myös HF:llä voi kuunnella lentokoneheijastuksia, jos keli on niin puhdas, että häiriöt eivät sotke vastaanottoa.

Lentokone heijastaa kaikkia taajuuksia, joilla koneen koko on suurempi kuin aallonpituuden puolikas. Siis iso, kärkiväliltään 50 m lentokone heijastaa jo 80 m bandilla, ja kaikilla bandeilla taajuudeltaan siitä ylöspäin. Taajuuden ollessa matalampi on dopplersiirtymäkin vastaavasti pienempi.


Video lentsikkaheijastuskokeilusta

Laitoin ekasta kokeilustani dopplerivideon nettiin, osoitteeseen http://www.youtube.com/watch?v=Iouk8hLckj4 , ja siihen tällaisen selostuksen:


VHF-lentokoneheijastus ja sen dopplersiirtymä

Yli lentävien jettien kautta heijastuva n. 76 km päässä sijaitsevan alle 20 W tehoisen, puolen minuutin jaksoissa lähettävän radiomajakan signaali näkyy spektrografin taajuusasteikolla 700 Hz kohdassa. Radiomajakan lentokoneheijastus taas näkyy heikompana käyränä, joka dopplerin johdosta siirtyy kuvassa korkeamman taajuuden puolelta vasemmalta matalamman taajuuden suuntaan oikealle noin +/- 200 Hz verran.

Heijastus oli seurattavissa käännettävällä antennilla lentokoneen liikkuessa yli 110 asteen sektorissa kuunteluasemaan nähden. Lentokoneet paikannettiin ADS-B -transpondereihin perustuvan nettitutkan http://www.flightradar24.com/ avulla. Reittiliikennekoneiden tyypillinen lentokorkeus oli n. 11 km ja nopeus n. 850 km/h.

Koelaitteistona oli 144.433 MHz taajuudella Tuupovaarassa KP52IJ sijaitsevaa radiomajakkaa OH7VHF kuunteleva käännettävään 9-elementtiseen kvakiantenniin kytketty vastaanotin IC-706, modella CW/LSB ja kapealla filtterillä, kytkettynä Spectrum Laboratory V2.2 b1 -spektrografiohjelmaan tietokoneen äänikortin kautta. Vastaanottoasema OH7HJ sijaitsi lokaattorissa KP42QP.



Linkit:

Radiomajakasta lisää: http://www.oh7ab.fi/hamsterix/Hamsterix%202008-3.pdf

For multiple aircraft 2 m radio scatter see spectrograph video 'Weak Signals - ON0VHF': http://www.youtube.com/watch?v=F33R-rJIpRc

Doppler shift of Aircraft Scatter on 144 MHz: http://www.youtube.com/watch?v=Iouk8hLckj4

Aircraft Scatter wobbling sound on 49.750 MHz: http://www.youtube.com/watch?v=ANYf2kcTwME

DL4YHF's Audio Spectrum Analyzer "Spectrum Lab": http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html#download

Flight Radar site based on 1090 MHz ADS-B mode-S aircraft transponder receiving: http://www.flightradar24.com/

Vastaanottoantennina käytetyn 9-elementtisen lentokvakin mitat: http://antenni.lentokvaki.innoplaza.net


T: - HJ -
Liitteet
Dopp15 Map OH7HJ - beacon OH7VHF.jpg
Dopp15 Map OH7HJ - beacon OH7VHF.jpg (131.98 KiB) Katsottu 32771 kertaa
Dopp12 ANA207 departing and AFR275 approaching (c) OH7HJ.jpg
Dopp12 ANA207 departing and AFR275 approaching (c) OH7HJ.jpg (197.55 KiB) Katsottu 32771 kertaa
Dopp07 AFR291 crossing over - Doppler scale 500 - 900 Hz (c) OH7HJ.jpg
Dopp07 AFR291 crossing over - Doppler scale 500 - 900 Hz (c) OH7HJ.jpg (206.07 KiB) Katsottu 32771 kertaa
Viimeksi muokannut OH7HJ päivämäärä 18.01.2012 20:10, muokattu yhteensä 3 kertaa
OH7HJ
 
Viestit: 338
Liittynyt: 22.02.2009 12:38

Lentokoneheijastus tutkana?

ViestiKirjoittaja OH7HJ » 22.12.2011 16:50

Voisiko lentokoneheijastusta käyttää tutkana? Maailmallahan kehitellään jo niin sanottua 'multi static radar' - ajatusta, joka perustuu erilleen sijoitettuihin yksinkertaisiin pienitehoisiin lähettimiin ja hajautettuihin vastaanottimiin.

Tämänpaiväisen kokeeni perusteella lentsikkaheijastusta voi hyvinkin käyttää tutkan tapaan. Lentokone tosiaankin näkyi vastaanottimeni kautta spektrografin dopplernauhassa jo ennenkuin nettitutkan tuntemattomass paikassa sijaitseva vastaanotin sai pyydystettyä lentokoneen ADS-B -transponderin signaalin.

Ohessa kuvasarja 1 tunnistamattoman lentokoneen kaiusta tietsikan ruudun dopplerinauhalla.
Liitteet
Radar01 Trace of unknown aircraft on 550 Hz left - aerial dir NE - (c) OH7HJ.jpg
Ensimmäinen kaiku tunnistamattomasta koneesta. Kvakiantenni on suunnassa 60 astetta.
Radar01 Trace of unknown aircraft on 550 Hz left - aerial dir NE - (c) OH7HJ.jpg (248.18 KiB) Katsottu 32744 kertaa
Radar02 Unknown aircraft echo trace now on 520 Hz left - (c) OH7HJ.jpg
Kaiku selvenee, mutta nettitutka ei ole vieläkään saanut paikannusta koneen ADS-B -transponderilta.
Radar02 Unknown aircraft echo trace now on 520 Hz left - (c) OH7HJ.jpg (249.6 KiB) Katsottu 32744 kertaa
Radar03 Aircraft now within ADS-B range and recognized as ANA209 - (c) OH7HJ.jpg
Tunnistamaton koneen ADS-B-transponderin ilmoittama sijainti ja omatunnus ilmestyvät nyt myös nettitutkaan, ja kone havaitaan japanilaiseksi.
Radar03 Aircraft now within ADS-B range and recognized as ANA209 - (c) OH7HJ.jpg (240.24 KiB) Katsottu 32745 kertaa
Viimeksi muokannut OH7HJ päivämäärä 22.12.2011 17:22, muokattu yhteensä 2 kertaa
OH7HJ
 
Viestit: 338
Liittynyt: 22.02.2009 12:38

Lentokoneheijastus tutkana - 2.

ViestiKirjoittaja OH7HJ » 22.12.2011 17:06

Toinen kuvasarja kokeesta.

Koneen ollessa lähimmillään ja sen kaiun voimakkaimmillaan, syntyy kaiusta joskus V- tai X- muotoinen 'peilikuva' sen ylittäessä radiomajakan lähettimen taajuuden. Kaikkien koneiden kaiut eivät jätä tällaista jälkeä. Tämän 'doppler-X':n synnyn syy on minulle toistaiseksi tuntematon.
Liitteet
Radar04 Aircraft on its closest point to receiving station drawing a V shape doppler - (c) OH7HJ.jpg
Kone ohittaa vastaanottoasemani, ja sen kaiun doppler siirtyy radiomajakan taajuuden alapuolelle, joka on LSB:llä kuunnellessa tässä spektrogrammikuvassa oikealla. Kone jätti V-muotoisen tupladopplerijäljen ollessaan lähimmillään kuunteluasemaani.
Radar04 Aircraft on its closest point to receiving station drawing a V shape doppler - (c) OH7HJ.jpg (230.04 KiB) Katsottu 32744 kertaa
Radar05 Aircraft departing - Doppler now on 890 Hz right - (c) OH7HJ.jpg
Doppler siirtyy yhä matalammalle koneen loitontuessa.
Radar05 Aircraft departing - Doppler now on 890 Hz right - (c) OH7HJ.jpg (245.81 KiB) Katsottu 32744 kertaa
Radar06 Last faint echo of departing aircraft on 920 Hz right - (c) OH7HJ.jpg
Viimeinen kaiku koneesta sen kadotessa etelän suuntaan, kvakiantennilla seuraten.
Radar06 Last faint echo of departing aircraft on 920 Hz right - (c) OH7HJ.jpg (239.5 KiB) Katsottu 32744 kertaa
Viimeksi muokannut OH7HJ päivämäärä 22.12.2011 17:15, muokattu yhteensä 2 kertaa
OH7HJ
 
Viestit: 338
Liittynyt: 22.02.2009 12:38

Lentokoneheijastus tutkana - 3.

ViestiKirjoittaja OH7HJ » 22.12.2011 17:08

Japanin vuoron kaikujälki katosi omasta pikku tutkastani suunnilleen Savonlinnan tasalla.

Kiitos ohilennosta, hyvää matkaa!
Liitteet
Radar07 Aircraft out of range now - Have a nice journey! - (c) OH7HJ.jpg
Vilkutan perään! ;)
Radar07 Aircraft out of range now - Have a nice journey! - (c) OH7HJ.jpg (236.06 KiB) Katsottu 32744 kertaa
OH7HJ
 
Viestit: 338
Liittynyt: 22.02.2009 12:38

Re: Kokeilua: Lentokoneheijastus ja sen doppleri.

ViestiKirjoittaja oh7di » 22.12.2011 19:04

Jag minns där var någon QSO i svenska i åttitalet på repeatern men jag ska fortsätta i finska...

Olpa jännä eksperimentti. Enpä ois arvannut, että tuo majakan, ehkäpä 50W erppi, "kaikuu" noinkin hyvin. 2m:lla vielä koneen tutkapinta-ala ei ole mitenkään parhaimmillaan mikroaallonpituuksiin verrattuna. Mikähän tuo kaiun voimakkuus mahtaa olla. Summassa laskeskelin hatusta vedetyllä tutkapinta-alalla, että -7VHF:n kaiku RX-TX -välillä 75km saattaisi hyvinkin olla 3uV 50 ohmissa hujakoilla 13dB vastaanottoantennilla, kun kone on RX-TX -akselilla ja maasto ei haittaa etenemistä.

QSO-geometria tuossa bistaattivirityksessä lienee ellipsin muotoinen silleen, että lähetysasema on toisessa ja vastaanottoasema toisessa ellipsin polttopisteessä. Riippuu sitten gaineista, herkkyyksistä ja tehoista, minkälaisiksi ellipsin akselit muodostuvat.

Pari, ilmeisesti NATO:n laskuun tehtyä tutkimusta muistan passiivisesta bistaattisesta tutkasta tehdyn. Griffithsin yleisesitys aiheesta on tuossa.

http://tinyurl.com/cwlhl5s

Toisessa paperissa, jossa joku hollantilainen kaveri oli tutkinut Pohjanmeren yllä lentävien koneiden paikallistamista FM-BC asemien kaikuja mittaamalla. Tässä oli pyörivä vastaanottoantenni ja raskaampaa signaalinkäsittelyä RX:n perässä, joka mahdollisti tavanomaisen tutkakuvan muodostamisen. Jos maalin "valaisuun" voisi vielä käyttää esim. matkapuhelinverkon tukiasemia, niin ilmavalvontajärjestelmä olisi varsin hyvin hajautettu.


73 de Antti, -7di
oh7di
 
Viestit: 31
Liittynyt: 22.12.2011 18:02

Re: Kokeilua: Lentokoneheijastus ja sen doppleri.

ViestiKirjoittaja oh7di » 22.12.2011 19:28

Vielä tuosta Doppler-käyrän muodosta. Tulisikohan tuo ihan geometriasta silleen, että RX:n kauempaa ohittavan koneen RX:n suuntainen nopeuden komponentti menee "pehmeämmin" nollaan ja vaihtaa etumerkkiä. Sen sijaan koneen ohittaessa läheltä, tuo komponentin muutos on nopeampi ja piirtyy "V-käyränä".

Edit: Ei kun joo, siinähän on tuo matalampi ja korkeampi taajuus yhtä aikaa päällä. Tuleekohan tuossa jokin moninkertainen heijastus tai signaalitasot ovat sellaiset, että jokin epälineaarisuus alkaa näkymään.

-7di
oh7di
 
Viestit: 31
Liittynyt: 22.12.2011 18:02

Dopplerikaiku Tx-Rx-linjan suuntaisesti lentävästä koneesta

ViestiKirjoittaja OH7HJ » 23.12.2011 14:41

oh7di kirjoitti:QSO-geometria tuossa bistaattivirityksessä lienee ellipsin muotoinen silleen, että lähetysasema on toisessa ja vastaanottoasema toisessa ellipsin polttopisteessä. Riippuu sitten gaineista, herkkyyksistä ja tehoista, minkälaisiksi ellipsin akselit muodostuvat.

Pari, ilmeisesti NATO:n laskuun tehtyä tutkimusta muistan passiivisesta bistaattisesta tutkasta tehdyn. Griffithsin yleisesitys aiheesta on tuossa.

http://tinyurl.com/cwlhl5s


Terve Antti,

Tuo oletuksesi elliptisestä kaiun kantamasta lähettimen ja vastaanottimen välillä on hyvin järkeenkäypä, onnittelut asiantuntevasta arviosta! Kiitos myös hyvästä linkistä, britit ovat tosiaan tehneet omia verkkotutkakokeitaan mm. kännyköiden tukiasemien heijastuksia käyttäen. Jenkeillä on myös ollut ainakin koekäytössä yleisradio- yms. VHF-asemien lentsikkaheijastuksia kuunteleva systeemi.

Kokeilin, pitääkö elliptisen kuuluvuusalueen arviosi paikkansa, kun satuin näkemään nettitukassa sopivasti sellaisen koneen, joka ei ylitä majakkalähettimen ja vastaanottoaseman (Tx - Rx) linjaa, vaan lentää sen ohi likimain ellipsin polttopisteiden lävistäjän Tx - Rx suuntaisesti. Rahtikone lensi kaakosta luoteeseen. Sen kaiku tosiaankin näkyi juuri sen ajan, jonka rahtikone viipyi kuvitellun Tx-Rx-polttopisteiden määrittämän ellipsin sisässä. Koneen rata leikkasi siis tämän kuvitellun kantamaellipsin rajoja koillisen suunnassa.

Tässä kuvasarja 1. oletetun kuuluvuusellipsin kyseisen lävistäjän suuntaisesti lentävän koneen dopplerikaiusta. Dopplertaajuuden muutosnopeus näyttää varsin järkeenkäyvästi hitaammalta, kuin läheltä kuunteluasemaa lentävän koneen dopplerin muutos.


T: - HJ -
Liitteet
Radar21 Plane approaching from SE parallel to and away from beacon Tx -receiving station Rx line - (c) OH7HJ.jpg
Radar21 Plane approaching from SE parallel to and away from beacon Tx -receiving station Rx line - (c) OH7HJ.jpg (192.25 KiB) Katsottu 32719 kertaa
Radar22 Plane flying parallel to Tx-Rx crossed over its nearest point - (c) OH7HJ.jpg
Radar22 Plane flying parallel to Tx-Rx crossed over its nearest point - (c) OH7HJ.jpg (195.05 KiB) Katsottu 32719 kertaa
Radar23 Doppler echo shift of plane departing parallel to Rx-Tx line appears slower - (c) OH7HJ.jpg
Radar23 Doppler echo shift of plane departing parallel to Rx-Tx line appears slower - (c) OH7HJ.jpg (197.64 KiB) Katsottu 32719 kertaa
Viimeksi muokannut OH7HJ päivämäärä 23.12.2011 14:50, muokattu yhteensä 1 kerran
OH7HJ
 
Viestit: 338
Liittynyt: 22.02.2009 12:38

Dopplerikaiku Tx-Rx-linjan suuntaisesti lentävästä koneesta

ViestiKirjoittaja OH7HJ » 23.12.2011 14:48

Oletus ellipsin muotoisesta kuuluvuusalueesta, Rx ja Tx ellipsin polttopisteinä, saattaisi siis ainakin tämän karkean kokeen perusteella pitää hyvinkin paikkansa. Tässä ohilennon loput kaikukuvat, sarja 2:

- HJ -
Liitteet
Radar24 Departing plane echo still visible - Plane not crossing Tx-Rx line - (c) OH7HJ.jpg
Radar24 Departing plane echo still visible - Plane not crossing Tx-Rx line - (c) OH7HJ.jpg (188.46 KiB) Katsottu 32718 kertaa
Radar25 Last doppler echo of departing plane flying NW out of my range - Thank you! - (c) OH7HJ.jpg
Radar25 Last doppler echo of departing plane flying NW out of my range - Thank you! - (c) OH7HJ.jpg (188.19 KiB) Katsottu 32718 kertaa
OH7HJ
 
Viestit: 338
Liittynyt: 22.02.2009 12:38

Re: Kokeilua: Lentokoneheijastus ja sen doppleri.

ViestiKirjoittaja oh7di » 23.12.2011 23:15

Terve Juha!

Kiintoisia käppyröitä. Tokihan tuo elliptinen kuuluvuusalue on silleen karkea arvio, kun koneen tutkapinta-ala riippuu vielä paljolti koneen asennosta RX/TX -asemiin nähden. Koetin etsiä tarkempaa infoa tyypillisen kaupallisen airlinerin tutkapinta-alasta ja netistä löytyvän datan mukaan pinta-ala vaihtelee suunnasta riippuen tyypillisesti 10...100m2 välillä. Nämä arvot näyttäisivät olevan vielä useimmiten X-bandille, kymppigigan tuntumaan ja skaalaus 2 metrille ei ole ihan yksiselitteinen, kun joillekin muodoille tutkapinta-ala menee kääntäen verrannollisena aallonpituuteen ja toisilla kääntäen aallonpituuden neliöön. Koneen runko kävisi lieriöstä, jolla tuo käänteinen verrannollisuus on aallonpituuteen. Tasopinnoilla verannollisuus oli käänteinen aallonpituuden neliöön, joten äkkipäätään tuosta päättelisi 144MHz tutkapinta-alan muodostuvan pääasiassa koneen lieriömäisen rungon osuudesta, kun neliölliset termit kuolevat nopeammin aallonpituuden kasvaessa.

Kerrassaan hieno homma, että majakasta on ollut apua tämmöisissäkin eksperimenteissä. Pitääpä katella noita kaikuja vielä ajatuksen kanssa, niin on pyhiksi harrastetta tavanomaisen HF-nikkaroinnin lisäksi. Hyvää Joulua kaikille!

73 de -7di
oh7di
 
Viestit: 31
Liittynyt: 22.12.2011 18:02

Transponderitutkasivulla näkymättömän koneen dopplerkaiku

ViestiKirjoittaja OH7HJ » 24.12.2011 00:08

Terve Antti,

Ai noin tutkapinta-ala lasketaan aallonpituuksien mukaan! Tosin tuntumani mukaan nämä matalammat 2 m jaksot taitavat kulkuominaisuuksiltaan olla etevämpiä ja vähemmän alttiita vaimenemaan kuin mikroaallot, joten heijastushommissa ne voivat olla jopa helpommin kopitettavissa. Tämänkin parikymmenwattisen ympärisäteilevän VHF-majakan kaiku kuuluu näihin vaatimattomiin hamssiantenneihin, kun taas pyöriväkeilaisten mikroaaltotutkien hurjasti vahvistavat kapeakeilaiset antennit laitetaan workkimaan jopa megawattien pulssitehoilla.

Isoja 'jumpoja' pienemmätkin koneet tosiaan näkyvät 2 m kaikuna, sen havaitsin tänään. Spektrogrammille piirtyi selvä kaikudoppleri jostain tuntemattomasta lentsikasta, joka ei näkynyt tuolla seuraamallani ADS-B mode-S transpondereita kuuntelevalla lentsikkatutkasivulla. Kotimaan reittikoneissa ja pienkoneissahan niitä ei käytetä, koska laite on kallis, ja se vaaditaan vain ameriikanreiteillä lentäviltä koneilta. Käytännössä GPS-sijaintia välittävä eli mode-S-paikannustransponderi on melko uusien kaukoliikenteen reittikoneiden varuste.

Tämän liitekuvan X-dopplerikaiku on selvästi taajuusmuutokseltaan hitaampi, kantamaltaan suppeampi ja intensiteetiltään matalampi, mikä kertoo pienemmästä lentsikasta. Edelleen poistuvan koneen kaiku jyrkkenee kuvassa oikealle, mikä ilmeisesti kertoo sen kaartavan kuunteluasemastani poispäin. Isot koneet eivät kaukoreiteillä juurikaan mutkittele, joten pienemmän koneen käytökseen sattuu tämäkin. Kyseessä saattaisi olla vaikka Joensuun kentälle EFJO saapuva tai sieltä lähtevä vuorokone tai pienkone.


T: - OH7-Hyvää-Joulua -
Liitteet
2011-12-23 Echo01- Doppler of unknown airborne object without ADS-B transponder - (c) OH7HJ.jpg
Tuntematon kone on dopplerin loivuuden perusteella kaukoliikenteen reittikoneita hitaampi, ja näyttäisi dopplerin jyrkkenemisen mukaan kaartavan poispäin kuunteluasemastani.
2011-12-23 Echo01- Doppler of unknown airborne object without ADS-B transponder - (c) OH7HJ.jpg (229.13 KiB) Katsottu 32698 kertaa
OH7HJ
 
Viestit: 338
Liittynyt: 22.02.2009 12:38

Seuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron