Taajuuslaskimen virhe näyttämä

Moi,
Oliskohan täällä ketään joka osaisi korjata halvan taajuuslaskimen näytön ohjelmointi virheen.
Se on 1 mhz taajuudella 120 hz, 10mhz jo 1khz, mutta 70mhz yli 8 khz, vissiin ohjelmointia vaatis.
Ohjelman piiri on pic 16f628. Jos sen sais alle 1khz virheeksi niin ei enää haittais.
Minulla on jonkin sortin usb porttiin tökättävä prommeri, mutta tietotaito puuttuu heh.

De Eikka.
Hyvää Tapanin päivää kaikille


Moi,

Kerrotko vähän tarkemmin tuosta laskimesta. Millainen kytkentä? Ja onko siinä joku tiedossa oleva ohjelmointivirhe?
Mistä PIC ottaa oman kellonsa? Äkkiseltään tulee mieleen, että PICin oma kello heittää.

Minulla on tulossa vastaava pikku LCD-näytöllinen laskuri AVR:llä tehtynä jollain aikataululla. Tulee funktiogenisprojektiin taajuusnäytöksi. En usko, että siitä silti sen tarkempi tulee kuin PICillä tehdystäkään. Ellei sitten prossun kelloa lukitse 10MHz taajuusreferenssiin. Silloin sen voisi jo olettaa olevan aika tarkka. Mutta irtopalikkana noita on tosi vaikea saada kovin tarkaksi.

73 de Reijo OH7GGX

Moi,
Tuossa linkissä toi malli, tosi yksinkertainen verme autaiskohan tuo mitään.

electronics-diy.com/50MHz_Freque … ounter.php

De Eikka

Ainakin oskillaattorin konkat poikkeavat datalehden suosituksesta 15 … 30 pF.
Jos konkat muuttamalla saa oskillaattorin aavistuksen nopeammaksi (taajuuslaskimen näyttämän pienemmäksi), voisi tarkan taajuustarkkuuden passata kohdalleen kotikutoisella kideuunilla. Kide ja matalaohminen PTC kutistemuovilla yhteen, lämpötilan säätö PTC:n syöttöjännitteellä. Sopivia PTC-vastuksia löytyisi minulta.
Jos konkkien vaihto ei auta, ehkä pitää vain valita toinen 4 MHz kide?
Arto oh7bd

Tsau,
säätökonkatkin toimivat kiinteiden tilalla tai rinnalla. Olen joskus mitannut skoopilla kiteen toimintaa ja samalla säätänyt kantin mahdollisimman siistiksi (kun oli epäselvyyttä oikeasta konkkien koosta). Voisi kokeilla passata taajuutta aavistuksen, josko sillä korjaantuisi. Kokeile…

73 de oh4hlo Rami

Moi,

Minulla on 4MHz kiteitä jos tarvitsee. Konkat kannattaa ihan ensin kokeilla vaihtaa niinkuin Arto tuossa jo neuvoikin. 22pF tai 27pF voisi olla sopivampi arvo.

Ottaen huomioon, että PIC pyörii 4MHz taajuudella ja suurin mitattava taajuus on 70MHz ilman erillistä pre-scaler piiriä, niin aivan mahdottoman suuria tarkkuusvaatimuksia ei ole kuitenkaan realistista asettaa :slight_smile:

Ohjelmasta en usko tuon olevan tässä tapauksessa kiinni, ellei sitten tekijä ole itse informoinut siellä olevan jokin arvo pielessä tms.

73 de Reijo OH7GGX

Moi

Laskurin virheen suuruus mitattavasta taajuudesta on:

1 MHz:llä virhe 0,012 %
10 MHz:llä virhe 0,010 %
70 MHz:llä virhe 0,012 %

Joten melko saman suuruinen koko mittausalueen.
Kideoskillaattorihan kannattaa ensin trimmata niin hyvin kohdalleen kuin onnistuu.
Jos mittauksien toistuvuus on hyvä, niin ohjelmallisesti voisi näyttämän korjata lähemmäksi oikeaa.
Ohjelmassahan voisi olla aseteltavat virityspisteet, jotka voisi asetella näppäimistöltä kalibroinnin jälkeen,

T: Pepe OH7FAE
Mottoni: Liiallinen tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.