Yaesu MH-31 TX mic mod

Jos omistat Yaesu mallit FT-817,857,897 jne jossa on mallia HM-31 mikki ja
vasta asemat valittelee tummasta ja bassomaisesta äänestä kirkkautta bassomaisen
ääneen sijaan saat helposti tällä modiksella…

youtube.com/watch?v=DmAB0tLI__s

De: Kimi OH7KIM

Terve!

Ko. Mikki on käytössä ja tullut bandilla moitteita basso-voittoisesta äänestä. Yuotube-videot on hyviä mutta nyt pitää neuvoa kysyä kun kuvaajan sormet on asian tiellä :smiley:

Vastus pois (Sen ymmärsin)
Elkon (C1) tilalle 47 nF:n kerko? Olenkohan hajullakaan…

DE OH7EKL
Toni

Terve,
Juu olet juuri näin.
Tästä pitää jättää toi jännitekytkentä ja vastus pois jos käytät originaali kapselii,
vain konkka vaihdetaan ja tietysti toi vastus pois tilalle ei tule mitään.

Tee mielluumin tään sivun modis saat kaksi eri tonee siihen takana olevaan kytkimeen
Minulla on ft897:a tälläinen ja originaali kapseli paikallaan.

m0ukd.com/mods/yaesu-mh-31-elec … ification/

Kokeilin tuota kondensaattori mikkiä ainakin ft 897:n ääni meni purkkimaiseksi ei hyvä.

73 De Eikka OH7KNM

Näitä modiksiahan on monenmoista ja käyttäjien on omalle äänille löydettävä se oikea säätö
tai modis/kapseli mikissä…

Itse uskon että jos oikein viilattaisi moneen yaesun radioon saisi hyvän puheäänen etteriin
mm.Heilin kapselilla mallia HC-5 jota ei enää valmisteta jos siis etsitään tavallista miellyttävää
puheääntä.Itsellä oli joskus Yaesun FT 1000 johon oman mikiin HC-5 kapselin vaihdoin ja toisto
vastaasemien mukaan muuttui erityisen puhtaaksi verraten vakio kapseliin…ja kapseleita löytyy
kyllä halvallakin kunhan sen oikean löytyy mutta monesti riittää että laittaa radiosta äänet kohdalleen
säädöillä eikä ALC anna hyppiä liian ylös ALC mittarilla rigissä ja korkeintaan jotakin pikkumodista väsää…

Käytännössähän nämä on kokeiltava ja testattava vastasemien raporteilla ja omalla myötäkuuntelulla
taikka ajaa mikin audiota mikistä esim.audacityteam.org/ ohjelmaan ja behringerin pikku
mikseriin josta sen näkee mitä audioalueita ulos tulee…ja sitten taas kokeilla vastasemien raaportointia…

Kun vastaasemia hankkii on hyvä hankkia sellaisia jotka on kuullut sinun omaa ääntä luonnossa
joten voi sanoa mihin ääni muuttuu…Yleensä asema joka itse harrastaa ns. bandillä rupatteluja
on raportointi eri kun DX asemien mieltymys yleensä DX harrastaja haluaa äreämpää ja karsimpaa
ja tunkevampaa audiota jossa tärkeintä on läpi menevä audio informaatio kuin lepposa puhe äänen laatu…

Äänitesteissä on se vaara että kuten kysyttäessä mikä on paras väri on mielipiteitä kuin vilkkilässä kissoja
eli testatessa kannattaa harkita milloin ollaan sillä tasolla jolla se riittää myös operattorille…

Ja tuohon Eikan OH7KNM kommenttiin että kondensaattori mikkin ääni menee monesti kapeaksi ja juuri purkkimaiseksi
yleensä…Itsellä on tällä hetkellä kotiasemassa käytössä rigin oma EQ-säädöissä+Cardiod tyyppinen mikki…

Ja ainahan kannattaa kokeilla saako mikin vakio osilla säätämällä riittävää ääntä vai tarvitseeko sitä muuttaa
jollakin modiksella tms toimenpiteellä…

De: Kimi OH7KIM

Tuo on hyvä ohje Eikka OH7KNM kun tuolla saa 2x tonen mahdollisuuden…

Eräs radioharrastaja laitteli tuohon mikkiin tuon minun antaman modiksen ja ääntä sai
paremmaksi ja alkoi tuottaa kirkkaitakin ja kuultuna näin tapahtuikin mutta tuota 2x tone
mahdollisuuttahan siinä ei ole…

Ja käytännössä sinun FT897:ssa todettu joten se on Rooger…

De: Kimi OH7KIM

Olen innostunut tästä tuotteesta!