Podcasting Pohjois-Karjalasta ?

Podcasti on tilattava ohjelma (vrt lehti) joko ääni tai videoformaatissa. Se välitetään tilaajille kun tilaaja on “online” ja jotain uutta tarjottavaa on. Toimii näppärästi vaikka oman bulletiinin välittämisenä. EI ole piraattiratio vaan välitys tapahtuu intternetin välityksellä. SIsällöstä luonnollisesti vastaa kukin podcastaaja itse.

Olen heittänyt SRALille ajatuksen (jo useampaan kertaan) mm valtakunnallisten bulletiinien välittäminen myös podcastina. Samoin RadioHamille tapahtumien ohjelmista podcasti tallenteina. Vähän heikoin tuloksin. No FUNK amateur lehden päätoimittaja totesi ajatuksen olevan hyvä, mutta heillä ei resursseja ole moiseen (vaikka hyvää lehteä tekevätkin). DARCkille ehdotti asiaa toimitettavaksi, jonka sittemmin olen tehnytkin. Sivumennen sanoen muuten, DARC aloitti HF broadcastauksen (ostivat 100kW radioaseman).

Kuitenkin suuressa maailmassa (jenkkilä) näitä podcasteja on sitten jokaiselle sormelle ja sormettomalle. Amatööreille on suunnattu useita tusinoita erilaisia ohjelmia. Itse seuraan ainakin kolmea HamNation (juu, mun parvekkeelta on Show Your Shack osion “kansikuva”), AmateurLogic.TV, sekä HAMEssex. On noilla briteillä muistaaseni joku bulletiinizydeemikin, mutta kaikkee en jaksa / ehdi kuunnella. Muita podeja joita itse seuraan on muutamat kielikurssit, saksalaiset uutiskanavat, TED - asioista joista kannattaa puhua pätkä,…

Sisällön tuottaminen on se aina se suurin työ. Levittämisen hoitaa tietokone ja vastaanottamisesta vastaa jokainen itse. Mikä raha - tässä mitään rahoja tarvita. PIkkusen aikaa, vähän intoa, ja ripaus tietsikalla editoimista. Siinäpä se sitten onkin. Juutuubi - on se tuubi joo. Meneppä katsomaan jotain ja huomaat löytäneesi jotain aivan muuta. Podcastilla pysyt siinä asiassa minkä olet tilannut.

Ajatuksia ?

73’s de Teme, OH7T

Tuon podcast-bulletiinin voisi myös kuunnella puhetoistimelta kun mobilena. Itselläni jää nuo hf-bulletiinit kuuntelematta kun ei ikinä ole radion ääressä just silloin tiettynä kellonlyömänä.
73 Arto