2m/70cm tukiasema antenni

Uusi QTH Juuka (KP44OG), uusi kutsu OH7T, HF:llä jo äänessä tikinä. Vielä tarttis saada viihdeantenniprojektin lisäksi passeli tukiasema antenni nurkalliskusoiluun. Jos nyt ei myynnissä ole, niin mitenkäs sitten hyvät ajatukset hyvästä (!) antennista.

Kattellaan niitä APRS digipiittereitä sitte ku tässä ny ensi vähä muutenkin saan aikaan asioita.

sähköposti kulkee ja tavoittaa parhaiten: [email protected] nyt ainakin.

73’s de Teme, OH7T

Onnea uudelle kutsulle ja tervetuloa kulmille Teme!
Minulla on auton takakontissa sinulle se kerhon radio.
73 Arto oh7bd
040 8689945

Moron Arto ja muut kanssa

Tässä seilaan eestaas ja kun joutusasti kohalla, niin skedataan Nokka Kuso

Edelleen odottelen hyviä ideoita antennin suhteen. Magneetti jalkainen tuonne harjalle varmaan ekaksi täytyy laittaa, mutta muitakin ehdotuksia kaivataan.

Morjens ja onnea myös täältä uudelle kutsulle!

Suosittuja nurkkaqso-antenneja lienee (jos ei rakenna itse) nykyisin

  • Diamond X-150n pitkä kepukka, 3x 5/8 2m:lle !
  • Diamond V-2000 … ilmeisesti hieman vähempi gainia kuin X-510n:ssä mutta antenni on tri-banderi… 6m/2m/70cm !

Itse olen miettinyt okt:n harjalle jompaa kumpaa noista.

Toinen vaihtoehto olisi rakentaa itse esim. slim-jim tai j-tikku (j-pole englanniksi)
Kolmas vaihtoehto joku 3el…5el yagi?

73 de OH7JA

Hieman on ollut mielessä juurikin tuo Diamondin 150:nen. Saisin samaan tikkuun tuonne telkkarin ja satelliitin kanssa.

Kunhan hieman aika etenee, niin väkästetään vaikka yhteistilaus - saadaan vähä kuluja vähemmälle.

Nii ja sitte tuo Big Wheel. Ympäri häirittevä aneetti. Ei varmaan huono sekään olisi…

/Teme

Minulla on tällainen 2metrille: radio-amador.net/pipermail/clust … naHPOD.pdf
Sama antenni löytyy myös ARRL Antenna Bookista, josta sen alunperin bongasin.

Päädyin itse tuohon, koska halusin olla samassa polarisaatiossa yagien kanssa ja samalla kuitenkin ympärisäteilevä (yagi osottais kuitenkin väärään suuntaan kun workin HF:llä DXiä). Ja lisäksi kolmesta erillisestä dipolista kasaamalla pystyin asentamaan sen jälkeenpäin aiempien antennien kaveriksi ilman, että tarvitsi pystyä pujottamaan koko kehää maston yläkautta. Päitä ei ole pakko taivuttaa ympyräksi, mutta elementtien mitat pitää muistaa valita sen mukaan onko taivutettu vai ei. Hyvä antenni ainakin omien kokemusten perusteella.

73 de Reijo OH7GGX

Nii. Edelleen hakusessa basestation kepukka.